UZUN HAVALAR

AÄž GELÄ°N DE Ä°NDÄ° M'OLA YAYLADAN


Repertuar No
13 
Yöresi- İli
İlçesi- Köyü
-  
Kaynak KiÅŸi
Derleyen
Notaya Alan
 
Ä°cra Eden
 
Makamsal Dizi
Türü
 
Karar Sesi
La 
BitiÅŸ Sesi
La 
Usül
 
En Pes Ses
La 
En Tiz Ses
Fa 
Ses GeniÅŸliÄŸi
6 ses 


TÜRKÜNÜN SÖZLERİ

AÄž GELÄ°N DE Ä°NDÄ° M'OLA YAYLADAN AÄŸ Gelin
KAŞIN DEĞİL GÖZÜN BENİ AĞLADAN Ağ Gelin
BU GÃœZELLÄ°K SANA KADÄ°R MEVLA'DAN AÄŸ Gelin
ALIRIM AHDIMI DA KOYMAM KIZ SENDE AÄŸ Gelin

AÄž GELÄ°N DE OTURMUÅž DAÅžIN ÃœSTÃœNE AÄŸ Gelin
DARAMIŞ ZÜLFÜNÜ KAŞIN ÜSTÜNE Ağ Gelin
BÄ°R SELAMIN GELMÄ°Åž BAÅžIM ÃœSTÃœNE AÄŸ Gelin
ÖLÜRÜM DE AHDIMI KOYMAM KIZ SENDE Ağ Gelin

YÃœCE DAÄž BAÅžINDA YAYILIR YILAN AÄŸ Gelin
GÖÇ ETMİŞ AYLESİ EVLERİ VİRAN Ağ Gelin
VAR MI BU DÜNYADA SEVDİĞİN ALAN Ağ Gelin
ALIRIM AHDIMI DA KOYMAM AÄž GELÄ°N SÃœRMELÄ°M

VİRAN : VİRANE : Yıkık, terkedilmiş yer, harabe, ören

NOT: Orta Anadolu ve Çukurova Yöreleri'nde de yaygın olarak söylenmektedir.


 

TÜRKÜNÜN ÖYKÜSÜ

AÄŸ Gelin de indi m'ola yayladan (AÄŸ Gelin)
Kaşın değil gözün beni ağladan (Ağ Gelin)
Bu güzellik sana Kadir Mevla'dan (Ağ Gelin)
Alırım ahdımı da koymam kız sende (Ağ Gelin)

Ağ Gelin de oturmuş daşın üstüne (Ağ Gelin)
Daramış zülfünü kaşın üstüne (Ağ Gelin)
Bir selamın gelmiş başım üstüne (Ağ Gelin)
Ölürüm de ahdımı koymam kız sende (Ağ Gelin)

Yüce dağ başında yayılır yılan (Ağ Gelin)
Göç etmiş aylesi evleri viran (Ağ Gelin)
Var mı bu dünyada sevdiğin alan (Ağ Gelin)
Alırım ahdımı da koymam Ağ Gelin sürmelim

     AÄŸ gelinle ilgili olarak anlatılan farklı hikayeler vardır. Ancak yörede gerek ağıt gerekse destansı ÅŸiirlerde aynı söz dizeleri sıkça kullanılmaktadır. Yozgat'taki bir ezginin sözleri Çorum'da ya da Kayseri'de de sıklıkla görülebilir. 
     Hadiye Hanım'ın 1920'li yılların sonlarına doÄŸru okuduÄŸu tahmin edilen bir plakta bugün yörede okunan "AÄŸ Gelin" havasını yaklaşık aynı ezgi ve farklı sözlerle "Gelin çıkarma havası" olarak okuduÄŸu görülmektedir. AÅŸağı yukarı her köyde bir "AÄŸ Gelin" vardır. Zaman zaman buna rastlamak mümkündür. YaÅŸanan bir hadise aynı sözlerle ve aynı ezgiyle olay üzerine ağıt veya diyeÅŸet ÅŸeklinde söylenebilir. AÄŸ Gelin hikayesini bir yere hapsetmek doÄŸru olmasa gerek. Yozgat'ta yaÅŸanan bu hadise bir baÅŸka yörede daha benzer ÅŸekilde yaÅŸanabilir. NiÄŸde dolaylarında da "AÄŸ Gelin" türküleri söylenir. Bir de "Sürmelim" gibi sözlerin sonunda "AÄŸ Gelin" ünlem olarak da kullanılmaktadır. 

     Yozgat'ta "AÄŸ Gelin" ile ilgili olarak bilinen hikaye şöyledir:

     AÄŸ Gelin, Yozgat'ın Sarıkaya Ä°lçesine baÄŸlı Hisarbey Köyü'nden olup, aynı köyden Ä°dris adında bir gençle evlenir. AÄŸ Gelin, güzel bir kadındır ancak çocuÄŸu olmamaktadır. Ä°dris bu sebeple mutlu olamaz ve 1920'li yıllarda AÄŸ Gelin'i baba evine geri yollar. KardeÅŸleri, AÄŸ Geli'ni Çayıralan Ä°lçesi'ne baÄŸlı Aldemir Köyü'nden, Ermeni Ä°syanı sırasında çete kurarak nam salmış ve Ermenileri püskürtmüş yiÄŸit birisi olarak bilinen Muhsin AÄŸa'ya kuma ( ikinci ya da üçüncü eÅŸ ) olarak verirler. AÄŸ Gelin'in Muhsin AÄŸa'dan da çocuÄŸu olmaz. 
     Bir gün Muhsin AÄŸa'nın evine zaptiye komutanları gelir. AÄŸa onlara ikram için koyun keser. AÄŸ Gelin de çok güzel yemek piÅŸiren bir kadındır. Ne var ki, bunu kıskanan kuması damın başına çıkarak bacadan yemeÄŸin içine kurum döker. Muhsin AÄŸa: "AÄŸ Gelin sen güzel yemek yapardın ne oldu ?" diye sorar. AÄŸ Gelin durumu anlamasına raÄŸmen kumasını ele vermez ve durumu geçiÅŸtirir. 
     Birkaç yıl sonra Muhsin AÄŸa ölür ve AÄŸ Gelin yine dul kalır. Kısa bir süre Aldemir Köyü'nde bekler. Sonra Yerköy'e gelin gider. Gelin gittikten sonra durumuna çok üzülen komÅŸusu "Kel Keziban" AÄŸ Gelin'in yaÅŸadıkları üzerine bu türküyü yakar.

     Halk arasında yaygın olarak okunmakta olup, TRT THM Repertuarı'nda görülmeyen sözleri de vardır;

Bir taş attım şu Çamlığın ardına
Düştü m'ola Ağ Gelin'in yurduna
Åžu feleÄŸin benim ile derdi ne
Alırım ahdımı koymam Ağ Gelin

Yüce dağ başında çanlı kilise
Yazın evrakımı verin polise
EÄŸer annen seni bana verirse
Dam başında kurban kesem Ağ Gelin

Kaynak: Selahattin Bölük (1947), Şükrü Şafak (1947)

Not: Kaynak kişilerden Şükrü Şafak Ağ Gelin'i 1969 yılında yaşlı bir kadın olarak gördüğünü belirtmiştir.

                                     HABÄ°P COÅžKUNSOY